Friday, September 22, 2017

RESEPI SAMBAL TERUNG BAKAR BELACAN


Hai there....
Lama tak muncul di sini. Lately agak busy dgn kehidupan duniawi, sengaja membusykan diri agar tak terluang masa utk terlebih fikir ttg perkara2 yang tak perlu.

Harini ada masa lapang, hari minggu. Kembali dgn rutin orang bujang. Apa lagi, bermalas-malasan kat rumah la sambil layan tv, joget2 sket bagi keluar peluh, then selongkar dapur cari makan. Dan makan, dan makan. 

Kali ni nak cuba resepi yang aku jumpa di FB. Nampak sedap. Semalam dah beli bahan2 kat pasar malam, maka nak tak nak kena buat jugak. Hasilnya sangat2 memuaskan tekak dan perut aku. Lompat bintang dua kali, sebab 1st time try, terus menjadi. Belum sampai lunch time, aku dah habis sepinggan nasi. 

Korang boleh la cuba. Untuk para isteri, resepi ni boleh pikat perut suami korang. Bagi yg single mcm aku ni, pikat anak tekak sendiri cukuplah. Hahaha...

BAHAN-BAHAN :
1. terung gemok - 2 biji
2. Bawang merah - 2 biji
3. Cili api - 15 biji
4. Ikan bilis - kurang segenggam
5. Belacan
6. Garam
7. Limau nipis (optional)

CARA-CARA :
1. bakar terung sampai kulit luar hitam sepenuhnya (aku guna jaring, bakar atas dapur gas)
2. Buang kulit luar, nak senang, lalukan bawah paip air sinki
3. Tumbuk semua bahan, kecuali terung
4. Panaskan sedikit minyak, kemudian tumiskan bahan tumbuk
5. Masukkan terung & hancurkan terung dlm kuali
6. Perasakan dgn garam
7. Goreng smpai garing. Siap
8. (Resepi asal xde belacan, aku pandai2 tambah)
9. Kalau suka, perahkan limau nipis masa nak makan.




Belacan tu kalau suka boleh lebihkan lagi..



No comments:

Post a Comment