Thursday, September 15, 2016

REMPAH PERAP DAGING KAMBING PANGGANG BLACK PAPER

Assalamualaikum…

Kali ni nak berkongsi resepi macam mana nak buat perapan untuk kambing panggang. Dulu aku tak suka makan kambing walaupun kecik2 dulu ayah bela kambing kat bawah rumah je. Bawah rumah tu penempatan sementara je sebab masa tu ayah renovate kandang mereka..Wahh mereka kaww!

Banyak kambing masa tu, dekat 40 ekor kot. Macam Ali Baba dah kan…Aku sempat jaga 2-3 ekor anak kambing, bagi dorg minum susu guna botol susu baby tu. Bijak kambing ni, bila tiba time makan, dia jenguk kepala dalam umah. Kalo tak hirau lagi, dia naik tangga sambal panggil2, “susu..susu..” dengan bahasa dia.. Betul, aku tahu la. Lepas tu dapat je susu tu kat mulut dia memang kena pegang botol tu kuat2 kalo tak terlucut dari tangan. Gelojoh dorg ni. Aku lupa nama kambing2 tu, yang tahu ayah selalu panggil “hulk…hulk..hulk..” Memula aku ingat ayah nak buang kahak, bila tengok kambing menyerbu, baru tahu ayah panggil kambing rupanya…Terer tak ayah aku?
Tapi, walaupun banyak kambing, kami satu keluarga tak pernah pun makan daging kambing tu. Aku pun tak tahu kenapa, sampai sekarang tak terjawab bila aku tanya mak ayah. Sebab tu lah, kami adik beradik takde sorang pun yang makan kambing, sampai la 3 tahun lepas aku start menggilai kambing panggang…


Gambar ihsan google
Haaa, yang panggang je. Yang kari ke, sup ke, yang berkuah-kuah tak boleh terima lagi.. Stakat ni yang kering-kering je. Start aku makan masa jamuan raya kat Masjid kawasan rumah sewa aku ni. Time tu ada kambing panggang. Sampai2 masjid tengok ada barisan panjang 2 baris. Hairan apa lah yang dorg duk rebut. Tengok2 kambing 2 ekor tergolek… Aku bukan boleh tengok barisan panjang2 ni, keterujaan keinginan kemahuan untuk tahu tu jadi tinggi. Maka, beraturlah juga setengah jam ditengah2 panas…

Sedap korang.. Manis….Menjilat tulang. So, sampai sekarang lah aku gila kambing panggang ni. Sini aku kasi resepi hasil pencarian google macam mana korang nak perap daging kambing sendiri. Daging kambing aku selalu beli kat Pasaraya Giant yang mentah, tapi haritu beli kat SAM’S GROCERIES…Lagi berbaloi beli mentah, perap sendiri. Kalau beli yang dah siap perap tu mahal sket..




REMPAH PERAP DAGING KAMBING BAKAR BLACK PAPER

Bahan-bahan :
  • 1.      Lada hitam – Segenggam
  • 2.      Bawang putih – 3 ulas
  • 3.      Sos Cili (1-2 sudu) – Rasa dulu & tambah kemudian
  • 4.      Sos tiram (1-2 sudu)
  • 5.      Minyak untuk menumis

Cara-cara :
  • 1.      Ketuk bawang putih
  • 2.      Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih
  • 3.      Bila naik bau, masukkan lada hitam
  • 4.      Biarkan sejuk. Lepas sejuk, tumbuk lada hitam dengan bawang putih hingga lumat
  • 5.      Dalam mangkuk lain, campurkan sos cili dengan sos tiram
Cara Perap :
  • 1.      Gaul daging kambing dengan lada hitam dan bawang putih
  • 2.      Gaul dengan sos cili dan sos tiram
  • 3.      Perap sekurang-kurangnya 30 minit. Nak lama pun boleh tapi letak dalam peti

Aku panggang guna kuali leper biasa tu je.. Guna olive oil. 

Olive oil tu minyak zaitun yang.. Renjis2 je minyak, bila kuali dah panas betul2 baru letak daging kambing. Aku nak bagi tips supaya daging kambing tu tak meggulung bila tengah bakar. KORANG KENA GUNTING TEPI DAGING TU. GUNTING KIRI KANAN DAH. 

Panggang 4-5 minit satu side. Lepas tu angkat. Kalau overcook tak mencair dalam mulut.. Yang 4-5 minit ni kira ala2 medium cook gtu. Side dish tu ikut korang la nak letak apa. Aku suka brokoli dengan kacang peas tu, manis. Rebus je. Air mendidih je korang angkat. Letak la secubit garam...

Dah siap. Makan depan TV sambil layan Masterchef. Mmmuallaahhh!!


Harap dapat membantu korang semua…Daaaaa

Dah kenyang, dalam hati ada senang lah... (gambar ihsan google)




No comments:

Post a Comment