Friday, September 16, 2016

KEK COKLAT MOIST

Hari minggu kalua tak tahu nak buat apa, nah try buat kek coklat moist ni. Aku dapat resepi dari majalah Mingguan Wanita, tak tahuu edisi keberapa sebab dah lama dah majalah tu terselit dekat tepi almari rumah aku. Sebab kesian, aku belek la sikit2..

Kalau xnak kek sopak macam ni, sabar sket.. tunggu kek sejuk dulu baru tebalikkan dari bekas.

Aku dah cuba jugak dengan resepi yang aku cari kat google tapi lain sikit dan aku rasa yang ni lebih sesuai untuk beginner kat dapur macam aku ni.

BAHAN-BAHAN :
  1.  Telur – 4 biji
  2.  Susu cair – 1 tin
  3.  Coklat emulco – 1 sudu the
  4.  Butter – 1 setengah (250g + 125g)
  5.  Gula kastor – 2 cawan
  6.  Serbuk koko – 1 cawan
  7.  Tepung gandum – 2 cawan
  8.  Baking powder – 1 sudu teh
  9.  Soda bikarbonat – 1 sudu teh
  10. Esen vanilla – 1 tutup

** AYAK BAHAN 6,7,8,9

CARA – CARA :
  1. Masukkan butter dalam periuk, cairkan guna api yang sederhana
  2.  Kemudian, masukkan susu cair, kacau hingga sebati
  3.  Masukkan gula kastor, kacau
  4.  Masukkan esen vanilla
  5.  Masukkan coklat emulco, kacau hingga sebati
  6.  Pindahkan adunan ke dalam bekas lain (ataupun dibiarkan sejuk dalam periuk)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  1. Bekas lain, pukul telur hingga kembang
  2.  Kemudian, tuangkan telur sedikit demi sedikit dalam adunan tadi. Kacau sebati
  3.  Masukkan bahan2 yang telah diayak ke dalam adunan, sedikit demi sedikit, sebatikan
  4.  Masukkan adunan ke dalam Loyang (sebelum tu, griskan Loyang dengan butter
  5.  Tutup Loyang guna aluminium foil (Atau balut dengan kain tuala good morning yang bersih)
  6.  Kukus dalam 1 jam, 10 minit dengan api sederhana

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

CHOC GANACHE
  1. 300g dark choc/ choc masakan  - Cincang utk cepat cair
  2.  150 ml whipping cream
  3.  1 sudu besar butter

CARA-CARA :
  1. Cairkan coklat guna kaedah double boiler
  2.  Masukkan butter
  3.  Tuangkan whipping cream
  4.  Tuangkan ke atas kek


Aku penggemar Van Houten, so choc masakan pun aku pilih yang ni

Disebabkan xde aluminium foil atau tuala good morning, plastik pun boleh yang penting kreatif..muahaha

Periuk kukus istimewa yang paling ku sayang...Teramat sayang. Hehehe

Aku penah cuba nasib dengan buat biz kek choc moist ni, letak dalam bekas container plastik yang kecik tu. Tapi tak cukup effort, terkandas di garisan permulaan. Hahaha.. Kalau korang rajin, boleh je buat cari makan, tengok Anis Choc Moist tu sudaaa... Aku 1st makan kek dia 2 tahun lepas harga RM4.50, 2-3 bulan lepas jumpa kat Petronas, harga dia dah RM6.50... Tetap aku beli, sebab sedap!

Lagi satu, kalau korang nak orang support apa korang buat, first korang kena buat dulu. Salah satunya, support perniagaan orang2 kita. Dah banyak aku jumpa produk makanan orang kita terjual di Petronas & kebanyakkannya adalah produk makanan orang Melayu. Bukan senang nak senang, harini kita tolong orang, esok lusa Allah permudahkan jalan untuk kita... Siapa tahu?...

Good Luck bebeh!



No comments:

Post a Comment