Monday, October 31, 2016

CHICKEN MAYONIS ALA OBRIEN'S

Tahun 2007, aku pernah kerja part time di Obrien's Irish Sandwiches Bar di One Utama.
Buat sandwich, salad, kopi...

Harga dia, kalau aku, aku tak beli la...Mahal. Melainkan aku rasa tengah berkepuk2, boleh la masuk sekali sekala. Air mineral pun dia jual rm2.50.. tu tahun 2007 ya. Zaman sebelum aku sambung blaja di UPM.

Sandwich dia lagi mahal. Tapi syok kerja situ, dapat asah communication skill. Time lunch hour macam2 jenis manusia datang. Slalu staff2 dari IBM dan TV3 sebab dorg boleh dapat diskaun 10%. Ada mat salleh. Time mat salleh je, aku terhegeh2 nak amek order. Bukan pandai speaking, tapi nak jugak. Sebabnya...Sebab nak asah. Asah skill. hehe

Majoriti staff2 Obriens akan tahu macam mana nak prepare bahan2 sandwich tu. Dari start beli bahan mentah dengan supplier, sampai la menjadi sandwich. 

Tuna mayo, ciken mayo, egg mayo..
Dressing dia, honey mustard mayonis, humus, apa la lagi dah lupa.

Malam tadi nak test aku punya ingatan tentang cara2 nak buat ingredients tu semua. Dapat ala2 je la sebab bahan tak cukup sangat. Aku buat ciken mayo...

Korang kena ada:
1. Coleslaw
2. Ciken mayo
3. Roti

Nak buat coleslaw senang je:
1. Hiris kobis halus2 macam KFC tu
2. Kalau suka kaler2, letak carrot dengan red cabbage
3. Masukkan dalam bekas besar, letak mayonis dan gaul


Aku letak mayo sampai kobis tu layu..

BAHAN-BAHAN NAK BUAT CHICKEN MAYONIS
1. Isi ayam (Aku guna bahagian dada ayam)
2. Roti (Ikut suka, malam ni aku guna bun)
3. Serbuk lada hitam
4. Mayonis
5. Tomato
6. Timun
7. Lettuce 
8. Butter
9. Lada sulah

CARA-CARA
1. Rebus isi ayam sampai masak
2. Toskan & hancur-hancurkan
3. Campak mayonis ikut kuantiti yang korang suka. Aku sukat tadi untuk 4 dada ayam, 7 sudu mayonis
4. Buh serbuk lada hitam
5. Taruk sikit serbuk lada sulah
6. Lada hitam kasar sikit (kalau suka, kalau tak letak pun xpe)
7. Gaul sebati guna tangan (pakai glove tau)
8. Siap

Dah boleh letak dalam roti..Sapu roti dengan butter, tak pun marjerin. Letak ciken mayo, letak hirisan timun, kemudian hirisan tomato, dan lettuce. Last skali letak coleslaw.

Tujuan letak coleslaw last skali tu supaya sandwich tidak bercerai bila kita potong. Bercerai dengan partner dia yang 1 slice lagi tu la.

Ok dah boleh bukak kedai...

MAKAN. SEDAP WEH!



Bun ni sedia manis,  bila makan dgn chicken mayo bertambah sedap..

Ayam rebus yang dah dihancurkan

Ni selepas gaul dengan bahan2..



No comments:

Post a Comment