Sunday, October 16, 2016

FREE MARKET MEDIUM UNTUK BERSEDEKAH

Harini 16.10.2016, Ahad...
Aku dengan ex-efficemate join Free Market di Kota Damansara, Seksyen 9. Ini pengalaman kali ke berapa aku tak pasti, tapi kurang dari 10 kali lah. Hehe

Lain lokasi, lain organizer. Aku dengan Maisarah jadi contributor. Memang kami selalu join sama2, dah ajak kawan lain, susah nak cari yang berminat..

Aku dah collect barang-barang dari kawan2 office, ada jugak barang aku sendiri yang dah tak nak guna tapi masih dalam keadaan elok.

SOALAN : Apa itu Free Market?
JAWAPAN: Direct translatenya ialah Pasar Percuma. Ada penganjur, ada penyumbang & ada penerima. Wajib ada 3-3. 
Siapa sahaja boleh jadi penyumbang, janji kena bawak barang & jaga sendiri sampai barang tersebut habis. Macam pasar pagi tu, kita jual tapi langsung tak melibatkan apa-apa wang ringgit.
Siapa penerima? Ianya terpulang kepada penganjur untuk target siapa & golongan mana yang boleh menerima. Iya, ada yang dikhaskan kepada golongan Asnaf, anak2 yatim, dan fakir. Ada juga terbuka kepada semua pengunjung. 

Tu dia Maisarah lambat sampai, sampai2 je terus kena hurung...

Syaratnya, boleh ambil apa sahaja yang dipamerkan oleh penyumbang tapi perlu jaga adab & tatasusila. 

Boleh kata dah banyak kali aku jadi contributor, hanya 1 yang aku dapat. Aku jadi addicted!
Addicted nak buat lagi dan lagi. Ada semacam rasa yang mengalir dalam hati ni bila mana apa yang aku hamparkan atas tikar tu, dapat memberi senyuman & gelak ketawa pada yang memerlukan. 

Yang datang tu pakcik2, makcik2... Ada datang bertanya seluar untuk cucu umur 6 tahun, baju kerja untuk anak, kasut sekolah dan macam2 lagi. Pendek kata, kau letak lah apa saja kat tikar tu, semua akan habis.

Dia macam ni lah...Orang yang tak faham akan tanya "Apa kau dapat dengan bagi dorang semua barang2 tu?"
Senang je...Nak tahu, kau rasa sendiri. Lainlah kalau kau jenis hati gelap legam, memang kau tak akan rasa apa2.
Target Freemarket KD ialah penduduk PPR Seksyen 9, Kota Damansara..
Hebat!! 
Orang-orang yang menganjurkan program seumpama ini memang hebat. Ianya membuka ruang untuk anak bilis macam aku untuk merasa memberi, tanpa perlu mengeluarkan wang ringgit. Nak sedekah wang ringgit, banyak manalah sangat yang aku mampu. Dengan cara macam ni je lah yang boleh buat aku rasa, aku ada lebih..Jadi aku nak beri pada mereka yang kurang. Dapat top up sikit2 apa yang dorg xde, yang aku ada..

Susah jugak nak ajak orang buat baik. Orang kaya kalau join, pasti banyak tanya. Pasti dia tanya "You yakin ke dia fakir miskin? Betul ke dia nak guna apa yang you bagi tu?"

Uncle, fakir miskin susah dah nak jumpa sekarang. Yang kita tolong ni adalah golongan yang susah. Dan, jika ingin memberi, tak perlu banyak soal. Tepuk dada, tanya hati, kenapa orang memberi. Tak perlu ada sebabnya... Niatkan sahaja di hati untuk buat kebaikan. Simple as that!

Next, bulan 12.. Ada lagi FM sempena buka sekolah. In Shaa Allah, jika diizinkan, mahu join lagi...


Jan 2015...

FM di Damansara Damai tahun 2014...


No comments:

Post a Comment