Wednesday, October 5, 2016

PERCUTIAN SINGKAT KE JOHOR BAHRU- PART 2

Kami bertiga (aku, Umi & Nada) tak pernah menginap di mana2 hotel kat JB ni. So kami cari di trivago, booking.com, agoda dan ada jugak aku risik2 dengan officemate yang suami dia orang sana.

Officemate cadangkan kami stay di Suria City Hotel sebab rate murah. Lokasinya pulak terletak 10 minit dari Danga Bay, 30 minit ke Senai Airport. Aku call untuk book bilik & total masa tu diberitahu oleh pekerja hotel ialah RM 185 termasuk breakfast untuk 3 orang. Dia bagi bilik Superior dengan extra bed sebab bertiga. Murah kan.

Makanya, jam 6 petang kami dah sampai area hotel. Pusing2 cari Suria City Hotel tak jumpa. Yang nampak, Hotel Blue Wave yang tersergam indah mengadap laut tu. 3 kali pusing baru jumpa.. Patut la, tengah ada construction, dan hotel terlindung dengan kerja2 construction tu. Dah tak enak dah bila nampak gitu.

Tengah berbaris nak check-in..

OK.. settle proses check in. Harga dia caj hanya RM115.00 which is sangat jauh beza dengan harga yang diberitahu by phone call. Aku dah mula tak sedap hati. Takpe, kita tengok dulu..

Pegi bilik kat tingkat 4. Hmmm...Agak dah. Kechiwa kita. Bilik sempit ada katil single 2. Masa call dia kata ada katil queen + extra bed. Dah sempit mcm tu mn nak letak lagi extra bed? Aku call receptionist buat2 tanya kat mana nak letak lagi 1 extra bed sebab ruang solat pun tak ada, nak tahu apa dia jawab? 

"Letak kat bawah tu la, bawah tv kat hujung katil. Tak pun akak rapatkan katil, jimat la ruang..."

Ya, aku memang 'penyabar' orangnya...Sabar.

Lepas kami bertiga bincang, daripada berlaga2 dalam bilik ni lebih baik kita bayar extra asalkan puas hati.

Maka aku call lagi receptionist mintak tukar bilik. Dung dang dung dang, dapat lah Family Room kat tingkat lima dengan harga RM200.. Lega, bilik luas dan katil ada 2 (Queen + single). 

Adik yang serve kami tu pun (aku ingat sorang nama Hisham Ali, sorang lagi Fadzreen) datang iring kami dari tingkat empat ke tingkat lima, mungkin rasa bersalah sebab aku dah nak jadi rimau dapat bilik sekangkang kera sedangkan aku booked bilik siap pesan nak yang selesa untuk 3 orang. Ini, nak solat pun xde ruang. Macam hotel bajet, tapi dalam website, rate hotel tiga bintang. Tak seperti yang digambarkan. Tak baik tau!

Pemandangan dari bilik tingkat lima yang umi snap..

Kami dari jauh, sepanjang perjalanan duk bayangkan betapa enaknya dapat bermalam kat tempat yang selesa & tenang. Tapi, 1st impression dah failed. Maaf!

Penyambut tetamu, aku tak nampak pun orang dewasa. Semua, dari start registration, jaga breakfast, semua adik2 awal 20an. Rupa-rupanya, Suria City ni ada kolej kat belakang hotel. So, maybe adik2 praktikal ATAU, dah habis belajar terus kerja dengan hotel. Hmmm....

Breakfast GAGAL. Tu je aku boleh cakap. Aku beria cari bilik nak sekali dengan sarapan pagi, satu kepala caj RM20. Tapi hampa la korang. Tak ada rasa. Entah. Aku tak galakkan korang pergi sini. Mungkin bad experience kami dengan Suria City Hotel, mungkin korang lebih elok. 

Nasi goreng = tawar + rasa mentah
Omelette = tawar
roti celup telur = roti celup telur lah

Tapi, itu lah yang pertama dan terakhir kami dengan Suria City Hotel, JB. Kalau tengok kat website dia, ada beberapa lagi cawangan lain. Siap ada resort. Aku tertipu dengan itu. Yup... lesson learnt. But still, kami mencari keseronokan dengan cara lain dalam percutian ni. 

Stay tune bebeh!

Dah nak check-out baru teringat nak amek pic dalam bilik..

No comments:

Post a Comment