Tuesday, July 11, 2017

KETUMBAR, NOT KEPUMBAR, NOT KEMUBAR!


“Feelings don't walk away, people do...."


Ehemmm…. Lain macam bunyi quote kat atas ni kan, pedas pulak rasa… hehe
.
.
Hari Isnin baru-baru ni kawan2 office plan nak buat potluck, dorg dah bahagikan siap2 dah orang tu kena masak apa, orang ni kena masak apa. Aku dapat rendang ayam. Actually memang request untuk masak rendang ayam pun. Terkejut kakak2 office bila kata aku boleh masak rendang ayam… Apa? Ingat orang tak reti masuk dapur ke? Tengok orang laaaa… :-P

Al kisahnya, Ahad sebelum kejadian aku keluar pergi satu pasaraya yang dekat dengan rumah untuk beli semua bahan2 untuk dimasak.

Masuk Pasaraya Suria, amek bakul dan terus ke bahagian barang-barang basah. Tengok ayam, Nampak tak fresh. Cancel, nanti pergi beli kedai lain. Pergi bahagian rempah ratus, amek jintan putih, jintan manis dengan ketumbar. Ketumbar tinggal 1 paket je, tak ada bar code pada paket ketumbar tu tapi aku biasa beli paket yang macam ni harganya Satu Ringgit.


Pada yang tak kenal, ini namanya KETUMBAR ya...

Selesai amek barang-barang yang dah disenaraikan lebih awal kat rumah tadi, aku proceed nak bayar. Cashier pasaraya ni aku agak warganegara Vietnam, perempuan, tak pandai cakap Melayu. Setakat “kakak, kakak” tu ok la. Si dia scan satu per satu barang yang ada dalam bakul tadi, sampai tang ketumbar, dia laung kat kawan yang ada di kaunter depan sambal tunjuk paket tersebut. Bahasa dorg memang tak difahami, tapi mindaku mentafsir yang kawan tu suruh taip apa yang dia eja dalam system di computer kawan ni.. Dia cakap ketumbar, tapi ejaannya disebut satu per satu ialah KEPUMBAR, enter! Tak dapat. Tanya balik, kawan tu cakap laju-laju. Aku pun tak dapat tangkap apa yang dia eja, yang pasti aku Nampak kawan ni taip KEMUBAR. Aku tegur salah dan bagitahu ejaan yang betul K.E.T.U.M.B.A.R… Dia tak nak dengar. Tiga empat kali juga dia try & error, aku menahan rasa. Last2 dia cari S.A.Y.U.R dan caj RM 1.90 !! Wahh, mudah hidup. Of cozla hakak bengang dan tak setuju.

“Ini rempah, bukan sayur.. Kenapa awak charge saya RM 1.90? Ini bukan sayur..”

Cong ceng cong ceng dia sembang dengan member jiran depan kaunter. 

Disebabkan hakak degil, dia bagi hakak key board untuk taip ejaan yang betul. KETUMBAR, enter! 

Hah dapat, tapi ada banyak harga dan berat. Dia pilih yang berat 150g, harga RM 1.60.. Salah la kakak. Siapa yang cashier ni? Hadoiii... Ini berat 100g la. Tak setuju lagi.

Kemudian datang sorang pekerja lelaki selamatkan keadaan. Dia hulur paket yang sama, ada bar code. Mana dia dapat tak pasti, dan harganya SAHIH ialah Satu Ringgit! Uwaaa… hakak bengang hampir kena game dengan minah ni. Mencik mencik mencik! Mentang2 hakak kecik molek, dia senang2 nak memperkotak-katikkan hakak.. Kecewa sangat. Sikitpun dia tak say sorry atau tunjuk rasa bersalah, dia cuma sambung cong ceng cong ceng dengan kawan tu, marah mungkin bagi info yang salah. Tak kira, hakak sakit hati dah. Sabar sabar jugak, lebih baik tak melabur pada tempat yang salah.

Maka hakak mengambil keputusan drastic untuk meninggalkan begitu sahaja semua barang2 tersebut dan keluar kedai dengan tangan yang kosong tapi dengan hati yang penuh dengan bengkak sana dan bengkak sini..

“Cancel semua, you tak jujur…” Macam lah dia faham kan. Jalan laju2 ke keretaa.

Hakak tak nak pergi kedai tu lagi dah. Nanti terrbuat perangai lain pulak kang.

Dah pergi kedai ke-2, Wall Mart kat Seksyen 6 Kota Damansara, settle semua. Cashier adik manis bertudung, senyum je… Sejuk hati akak dik.

 Ok tu je nak cerita….

Jom masak rendang!






No comments:

Post a Comment